Anime Nedir, Ne Değildir?



Bu bloğu kurma amaçlarımdan biri Anime’yi insanlara biraz olsun tanıtmak ve sevdirmek. Bu sebeple "Anime nedir?" yazısı yazmayı uygun gördüm.
“Neymiş ki bu anime, Ne saçma işlerle uğraşıyor bu kız” diyorsanız (ki yüzüme söylerseniz şiddete başvurabilirim :)) buyrun okumaya.


Anime (アニメ) : Japon çizim sanatıyla çizilmiş sanat eseridir. Osamu Tezuka, genç yaşta küçük animasyonlar çekmeye başlamış ve bu animasyonlarında Walt Disney eserlerinden ilham aldığı söylenir. Onun izinden yürüyen sanatçıların yapıtlarıyla anime adı verilen yeni bir stil ortaya çıkmıştır.


Genelde Uzak Doğu Kültürüyle beslenmiş insanlar, birbirini dış görünüşüne göre değerlendirir. “Ya bizde de var o…” diyorsanız, işte öyle değil. Onlarda bir insan çirkinse kötü bir insandır çünkü  “Tanrı onu dış görünüşüyle cezalandırmıştır” algısı mevcut. Bizde bu kadar uç düşünceye pek rastlanmaz.


Bize çok şirin ve sevimli gelse de o çekik gözlerinden ne çektiler be... “Göz kapağı ameliyatı olmayanı dövüyorlarmış” dersem abartmış olmuyorum, gerisini siz düşünün. Evet, biz Türk insanı olarak Kore’ye, Japonya’ ya gittiğimizde popüler olmamız kuvvetle muhtemel. Çünkü bizim gözlerimize özeniyorlar ve “Ne yaparsak yapalım sizin kadar güzel olamayız” düşüncesi dolanıyormuş beyinlerinin bir köşesinde. Bence çok yersiz bir düşünce ama bunu bir sonraki yazımda konuşalım olur mu? 

Aslında bu noktalara değinme nedenim şundandır. Kendilerinde neyi kompleks haline getirmişlerse anime de o noktaları fazlasıyla hayranlık derecesinde betimlemişler. Büyük gözler, uzun bacaklar gibi.






















































Animeler her konuda olabilir.

Aslında hayatımızın bir döneminde Seker Kız Candy, Tsubasa, Pokemon, Digimon gibi çizgi filmleri(!) severek izledik. Şimdi “Yok ben çizgi filme o zamanda karşıydım” gibi sözler sarf ederek birbirimizi kandırmayalım.


İlla ki sizde şu parlak görüşlere maruz bırakılmışsınızdır “Ulan hala mı çizgi film? Bir büyümedin gitti, Çocuk musun sen...” Gerçekten bu sözleri duyunca fenalık geçiriyorum. Dünyanın en büyük dehlizine düşüyormuşçasına içimde büyük bir boşluk açılıyor. Tepki olarak “anime o anime” demeye tam yeltenecekken, sus diyorum kendime. Sessizce vakum gibi seni çeken belirsizliğe kendini bırak…


Anime, Japon kültürünün bir parçasıdır ve sadece çizgi film diyerek geçiştirmek kadar alelade bir tanımı olamaz. Ülkemizde çizgi filmin açıklaması 2-10 yaş çocukların kişisel gelişimine etki eden bir tür olarak nitelendirilse de, Japonya’da anime kültürü her yaştan kitleye seslenir. Anime ve Çizgi Film farklıdır. Aşağıda Animelerin çeşitli içeriklerle oluşturulduğunu görüyorsunuz;


Aksiyon, Askeri, Bilim-Kurgu, Büyü, Dedektif, Doğaüstü-Güçler, Dram, Dövüş, Ecchi, Fantastik, Gerilim, Gizem, Hazine Avcılığı, Josei, Komedi, Korku, Macera, Mecha, Müzik, Okul, Oyun, Politik, Psikolojik, Romantizm, Seinen, Shoujo, Shounen, Spor, Süper-Güç, Tarihi, Vampir...

Shounen Anime: Aksiyonu esas alan, serileri uzun soluklu olan dünyada milyonlarca takipçisi bulunan ve beğenilerek izlenen animelerdir. Bu türe örnek: Naruto,One Piece, Death Note, Fullmetal Alchemist ,Dragon Ball.

Japonca da Shounen(少年) erkek çocuğu anlamına gelir. Bir çok blog yazısına da baktığımda, Shounen türüne erkek mangası denilmiş, bu hiç doğru değil. Aslında kadınlarında zevkle takip ettikleri bir türdür. Zaten saydığım bu animeler, anime tarihinde en ses getiren animelerdir.

Shoujo Anime: Duygusal ve romantik aynı zamanda aksiyon da içeren animelerdir. Shoujo(少女) kız çocuğu anlamına gelir. En sevdiklerimden bazıları Skip Beat  ,Kimi ni Todoke , Ao Haru Ride... 

Umarım aklınızda ki sorulara bir nebze de olsa cevap verebilmişimdir. 

Sevgilerle...
milkysmile





Fikirlerinizi önemsiyorum,
Lütfen benimle düşüncelerinizi paylaşmaktan çekinmeyin ! :)















10 comments

  1. Çok açıklayıcı bir yazı olmuş, yazılarının devamını diliyorum. :)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim, sağolun :)

    YanıtlaSil
  3. Gözlerin büyüklüğü, bacakların uzunluğu konusunu daha önce hiç düşünmemiştim, vay be. Aslında ben de hep çekik gözlere özenmişimdir. Şimdiye kadar sadece Death Note'u izledim anime olarak ama bir an önce düzenli bir şekilde anime izlemek istiyorum. Benim için hangi animeyi önerebilirsin? Biliyorum bir sürü güzel anime var, ben de seçemiyorum insanların hazırladıkları o listelerden. O yüzden söyle bir tane, hangisini söylersen ilk onu izleyeceğim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende çok özenirim o çekik gözlerine. Kızsalar da hep gülüyormuş gibi geliyor ve çok tatlılar. Ama onlar nedense hiç öyle düşünmüyormuş :/ Tabi ki sana anime öneririm. Ama nasıl anime izlemek istersin. Romantik,polisiye, gerilim... ^^ Ama bana sorarsan romantikle başla. Kaichou wa Maid-Sama bu güzel olabilir. Linkini bırakıyorum : http://www.turkanime.tv/video/kaichou-wa-maid-sama-1-bolum :)

      Sil
    2. Ayy çok teşekkür ederim ya, mutlaka izleyeceğim ^^

      Sil
    3. Mutlaka izleyin, yorumlarınızı bekliyorum :)

      Sil
  4. Anime izliyorum falan dediklerinde bu anime ne ola ki heralde animasyon diyip hiç araştırmamıştım pekte ilgimi çekmemişti ama postun başlığını görünce hemen tıkladım eline sağlık bilgilendim :)
    Hatta beğendiklerinden bi kaçını izleyeceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, beni ziyadesiyle mutlu edersiniz. Evet anime kültürü onlarda bizim dizi kültürümüze eşdeğer. Her şeyi animasyon şeklinde anlatmışlar :)

      Sil
  5. Sevimli, faydalı bir yazı... :)

    YanıtlaSil

Fikirlerinizi önemsiyorum,
Lütfen benimle düşüncelerinizi paylaşın :)