İskender Pala Od Romanından



"Aziz dost, kulak tut sözüme! Dinle beni!.. Aklın tutsağıdır duygu, akılda ruhun... Duru bir ırmağı andırır ruh, tertemiz ırmağı... Maddi düşünceler ve nefse ilişkin arzular da ırmağın üzerini kapsamış bir avuç çerçöp... Eğer bir yana itiverirse aklın eli o çerçöpü, ırmak kendini gösterir, berrak ve duru... Dünya arzuları kaplarsa suyun yüzünü eğer... Eğer hayvani duygular baskın olursa tende... Nefis gülmeye başlar o vakit, ve akıl ağlamaya... Aklı hakim ve duyguları mahkum olan kişidir uyanık iken de rüya gören ve kendisine göklerin kapıları açılan...

Ey insan! Ne diye dönüp durmadasın şu dünya denen mumun çevresinde şimdi; pervane misin? Öyleyse yak kanatlarını muma, yak ve arın. Çünkü bir nursun sen, nurdansın... Hani Tanrı'nın nurundan... Ateşten değil... Hani şeytanın ateşinden... Uyan ey insan, her şey "ben"den doğdu hep; benlikten doğdu... Bütün aptallıklar, bütün kötülükler benlikten doğdu... Öyleyse hep benden olsun feryadın, bütün şikayetin hep benden... Çünkü ölüm var. Herkese kendi rengindedir ölüm... İyi de görünür parlak bir aynada, kötü de!... Aynada güzeldir güzelse yüz, çirkin yüz de çirkin elbet! Ölümden korkup kaçıyorsan eğer, kendi çirkinliğindir seni kaçıran... Ölümün yüzü değil çünkü çirkin olan, belki kendi yüzündür de aynada yansımıştır. İyinin de sende büyümüştür fidanı çünkü, kötünün de... Kendi elinle kazandığındır güzel de, hem çirkin de... Her doğan ölür elbet!... Çırak ne olmuşsa yerin altında, usta da o olmuştur... Yalnız kalmak istemiyorsan gideceğin yerde eğer; iyilikten, güzellikten, doğruluktan evlatlar, dostlar, yoldaşlar edin kendine şimdiden... Geçip gitmede ömür... Umutlar hep yarın, yarın, yarın!... Tükenen zamanı dolduruyor hep kuru kavgalar, boş didişmeler, faydasız gürültüler... Aklını başına al kardeş! Günü, bugün say; ölüm ki kaşla göz arasında; ölüm ki dudakla söz arasındadır..."


(İskender Pala, Od : 164-165)

18 comments

  1. Ne güzel yazmış iskender pala :) Umutlar hep yarın yarın yarın :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil mi :) ne zamandır bu kadar anlamlı bir kitap okumuyordum :)

      Sil
  2. Ölüm her an ensemizde. Herede ve ne zaman ruhumuz kabzolur bilinmez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle. Düşünebilmek ve eşyadan arınmakmış mühim olan. Tabii zor geliyor.

      Sil
  3. Harika bir kitaptır. Bu alıntı da bir o kadar güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her kelimesinin altını çize çize ilerliyorum. Gerçekten çok güzel bir kitapmış :)

      Sil
  4. Günü bugün bilmek... Ne zor iş ve ne kadar yapılması gereken... Geçmişte boğulmamak ve geleceğe pörtlek gözlerle bakmamak gerek. Her şey olacağına varır. Olacak olan hep O'ndandır. Öyleyse Her şey Hayra varır.
    Gülücüklü Kal...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şey hayra vardığı için düşüncelerimizin ağaç kurdu gibi beynimizi kemirmesine izin vermemeliyiz değil mi? haha :D

      Sil
  5. Bu romanı okumamıştım ancak bu alıntıdan sonra mutlaka okuyacağım ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oku mutlaka o kadar ruhu dinlendiren ve arındıran bir kitap ki... Kesinlikle beğeneceğini düşünüyorum :)

      Sil
  6. Kaliteli yazıyor gerçekten...

    YanıtlaSil
  7. Gerçekten çok güzel bir alıntı.. Od'u lisedeyken okumuştum ve çok etkilenmiştim, harika bir kitap..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bundan 2 sene önce okumaya çalışmıştım ama becerememiştim. Şimdi okumam gerekiyormuş demek ki diyorum :)

      Sil
    2. İskender Pala'nın kaleminden. Üstad yine çok güzel yazmış.

      Selamlar.

      Sil
    3. Aleyküm Selam.
      Aynen öyle güzel yazmış vesselam :)

      Sil
  8. Gerçekten güzelmiş ya ancak okuyacak listem dolu belki yazın alırım bilemedim
    Ancak Tanrılar ve köpekleri bu yaz kesin alacağım .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben aslında bu kitabı elime 4 sene önce almıştım ama o zaman okuyamadım. Çünkü çok büyük bir ciddiyet istiyor. İnsanı büyütüyor aynı zamanda :)

      Tavsiye ederim canım :)

      Sil

Fikirlerinizi önemsiyorum,
Lütfen benimle düşüncelerinizi paylaşın :)