Yabancı Kitap Yorumu - Albert Camus


Yabancı Kitap Yorumu - Albert Camus


Merhaba arkadaşlar,

Bu sene yaz mevsiminde, hayatım boyunca okumadığım kadar tasavvufi kitap okudum. Tasavvuf okumayı da çok sevdim ancak biraz sıyrılarak Modern Klasik okuma kararı aldım. İlk durağım Albert Camus'un 1957 yılı Nobel Edebiyat Ödülü alan Yabancı adlı kitabı oldu.

Dipnot: Çok fazla tasavvuf okuduktan sonra damdan düşer gibi modern klasik okumaya başlamak akıl işi değilmiş bunu anladım. Sakın benim gibi olma Sevgili okuyucu.

Kitap hakkında biraz ön araştırma yaparak elime aldım. Franz Kafka'nın Dava kitabı tadında bir eserdi.
İlk satırından kitap sizi düşündürmeye başlıyor. Zaten o ilk satır ana karakterin hayata bakış açısını tamamıyla özetliyor:

Bugün annem öldü. Belki de dün, bilmiyorum. Bakımevinden bir telgraf aldım:  Anneniz öldü. Cenazesi yarın kaldırılacak. Bundan pek bir şey anlaşılmıyor. Belki de dün ölmüştür.

Karamsar bir ruh hali içinde, hayatın anlamsızlığından dem vuran ana karakterimiz, başkası yaşıyormuşcasına nesnel ve kayıtsız bir şekilde yaşıyor başından geçen olayları.
Bu arada ana karakterimizin ismine de rastlayamıyoruz kitap boyunca. Öyle ki kendini adım adım ölüme götüren süreci de sadece izlemekle yetiniyor. Ruhsuz, duygusuz ve hissiz bir vaziyette.



Hayatında karar vericilerin başkaları olduğunu, bu duruma dahi müdahale edemediğini şu sözlerle ifade ediyor:

Yani bu işin benim dışımda görülüyor gibi bir hali vardı. Her şey, ben karıştırılmaksızın olup bitiyordu, kaderim bana sorulmadan tayin olunuyordu (...) İyi düşününce söylenecek bir şeyim olmadığını anlamaktaydım. Kendi kendimi seyrediyormuş gibi bir hisse kapıldım.
Kitabı okurken, hayatını değiştirecek konulara “Benim için fark etmez” diyor ve hayatını başkalarının tayin etmesine her defasında imkan veriyor. Bu durum ona hiçbir şekilde önemli bir vaziyet gibi görünmüyordu.

Örneğin evlilik konusu;


Akşam, Marie beni görmeye geldi, kendisiyle evlenmek isteyip istemediğimi sordu. Benim için fark etmediğini, eğer o istiyorsa evlenebileceğimizi söyledim. O zaman da, onu sevip sevmediğimi sordu. Bende yine daha önceki gibi cevapladım, bunun bir anlamı olmadığını ama elbette onu sevmediğimi söyledim. “Öyleyse neden evleneceksin benimle?” dedi. Bende ona bunun hiçbir önemi olmadığını, isterse evlenebileceğimizi söyledim. Zaten bunu isteyen kendisiydi, ben sadece evet demekle yetiniyordum. O zaman, Marie "Evlilik ciddi bir şeydir" dedi. Ben de "Değildir" diye cevap verdim. Bir an sustu, ses çıkarmadan yüzüme baktı. Sonra konuştu: "Aynı şekilde bağlı olduğun bir başka kadın sana aynı teklifi yapsa kabul eder miydin, onu öğrenmek istiyordum" dedi. "Elbette ederdim" dedim.

Benim günlük hayatta çok kullandığım bir cümleye denk gelmek, yıllardır görüşmediğim bir arkadaşa rast gelmek kadar muntazam bir vakaydı:


İnsan bilmediği şeyler hakkında daima abartılı düşüncelere kapılır. Halbuki tersine, her şeyin çok basit olduğunu görmekteydim.

Umuda dair tanımı da beni çok etkileyen diğer bir kısımdı:


Tabii umut, koşup giderken bir sokağın köşesinde, daha kurşun havadayken vurulup ölmekti.

Son olarak karakterin hayatın anlamsızlığına dair vurucu görüşü de şu şekildeydi:


Fakat herkes bilir ki hayat, yaşanmak zahmetine değmeyen bir şeydir. Aslında otuz ya da yetmiş yaşında ölmenin önemli olmadığını bilmez değilim; çünkü her iki durumda da gayet doğal olarak başka erkeklerle başka kadınlar yine yaşayacaklar ve bu , binlerce yıl devam edecektir. Sözün kısası bundan daha açık bir şey yoktu. Şimdi ya da yirmi yıl sonra olsun, ölecek olan hep bendim…


Kitap bu şekildeydi. Siz bu aralar hangi kitapları okuyorsunuz ve bu kitabı okuma fırsatınız oldu mu?


Sevgilerimle...


29 comments

  1. Adamın fark etmez demesinin altında acaba gerçek bir umursamazlık mı var yoksa duygusallıktan kaynaklı vazgeçmişlik mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen bu yorumu yazınca biraz daha düşündüm. Sanırım vazgeçmişlikten kaynaklı bir duygusuzluk :)
      Adam kendine bile yabancıydı zira :)
      Düşündüren yorumun için teşekkür ederim :)

      Sil
    2. Ben direk adamın psikolojisini düşündüğüm için sordum :)

      Sil
    3. katılıyorum sana kukla, biraz daha dursa pskolojisi bozulabilirdi :))

      Sil
    4. Daha Mutlu Yaşam :)
      Sanırım mesleğin gereği çok iyi şekilde analiz ediyorsun karakteri. Pes doğrusu ve Maşallah :)

      Ah Mervem teşekkür ederim ^^

      Sil
  2. Canım arkadaşımmm :)) Yıllar önce derginin yanında okunası 50 kitap diye cep boy bir broşür vardı onun içinde yabancı kitabıda vardı :)
    Çöpe atmadım durur hala.. Kare çerçeve içerisine alıntıları alarak çok güzel yapmışsın 'Fakat herkes bilir ki hayat, yaşanmak zahmetine değmeyen bir şeydir...' bu kısım gerçekten çok iyiydi ^.^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım arkadaşım.
      Seninde kitap yorumlarını bekliyorum zira kitap yorumlarını sevdiğimi biliyorsun :)
      Öpüyorum kocaman :)

      Sil
  3. Ben veba kitabını okumuştum. Pek begenmemistim. Yabancı kitabını tavsiye ettiler ama okuyalım gelmedi. Bu yorumları okuyunca çok beğendim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap güzeldi Esmacım tavsiye ederim mutlaka ama Veba'yı okumadım bende :)

      Sil
  4. Gerçekten güzel bir açıklama olmuş, sanırım o karamsar ruh hali tüm kitabı kaplamış durumda :) Özellikle "İnsan bilmediği şeyler hakkında daima abartılı düşüncelere kapılır. Halbuki tersine, her şeyin çok basit olduğunu görmekteydim." cümlesine ben de bayıldım. Vakit bulursam ben de okumak istiyorum.Çok güzel yorumlamışsınız, elinize sağlık :) Sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel ve mutlu eden yorumunuz için çok teşekkür ederim gerçekten :)
      Çok mutlu ettiniz :)

      Sil
  5. Yenidən xatırladım bu gözəl kitabı.. Gözəl bu kitab üçün uyğun söz deyil bu kitab çox daha fərqli hisslər yaşadır. Oxuduqca baş qəhrəman kimi idim sanki.. O qədər realdır ki. Kafkanı mənə də xatırladır nədənsə.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumuna katılıyorum Nana.
      Gerçekten çok teşekkürler :)
      Sevgilerle :)

      Sil
  6. Evet okumalıyım deyip, hala okumamış olduğum kitaplardan.
    Kitap hakkında yazdıkların, üslubun hoşuma gitti, sevdim :)
    Görüşmek üzere :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım.
      Beğenmene çok sevindim ^^

      Sil
  7. Ben de alalı çok olmadı bu kitabı. Alıntılar çok dikkatimi çekti adaşım eylülde okuyacağım, ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hadi bakalım adaşcım. Bekliyorum yorumlarını :)

      Sil
  8. çok hissizmiş :) bloğunu takibe aldım bende bekliyorum sevgiler..

    YanıtlaSil
  9. bence de müthiş bir kitap bu yaaa. evet her şeye yabancı bir insan. filmi de var baksanaaa :) filmi de çok iyi :) offf şeyi okudun muuu, çavdar tarlasındaki çocuklar. ben bu ara, o yazdığım john fante romanlarını aldım. sırayla okuyom :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa filmi olduğunu bilmiyordum. Çok iyi oldu söylediğin. Bir koşu gidip izleyeceğim :)
      İsmini duydum ancak okumadım.
      Tamam, not aldım :)
      Okuyacağım !!
      Şu an bende "İnsan Ne ile Yaşar" kitabını okuyorum :)

      Sil
  10. Merhaba blogunuzu yeni keşfettim ve takibe aldım bende beklerim sevgiler :)

    bayankirpikk.blogspot.com

    YanıtlaSil
  11. alıntılarınız çok güzel can alıcı yerlerden olmuş. camus'un bu kitabını okumadım ama istiyorum, teşekkürler =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :)
      Güzel bir kitaptı :)
      Sevgiler ^^

      Sil
  12. Blogger gazetesiyle keşfettim blogunu, takipteyim artık. :)
    Ben bu kitabı okuduğumda çok sevmiştim, yazarın tarzı ve değindiği noktalardan etkilenmiştim.

    YanıtlaSil
  13. Merhaba kitabı güzel ozetlesmissiniz, henüz okumayanlar icin faydalı bir yazı. Ben kitabı yeni bitirdim.Cok başarılı ve ilginç buldum.Kitabin tarzi Kafka nin Dava ve Dönüşüm kitaplarına benzer Fakat cok daha düşündürücü.Suana kadar okuduğum en iyi kitaplarda ilk 3 e girer.
    Son olarak bloguma sizi de beklerim. http://muhendisokur.blogspot.com.tr /

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim güzel yorumunuz için.
      Tabii gelirim.

      Sil

Fikirlerinizi önemsiyorum,
Lütfen benimle düşüncelerinizi paylaşın :)