Efsane Kitap: Martin Eden Kitap Yorumu - Jack London

Efsane Kitap: Martin Eden Kitap Yorumu - Jack London
Herkese merhaba,

Bayram tatili uzun olunca Martin Eden'i bitirmeyi görev addetmiştim. Bu konuda da başarılı olmanın haklı gururunu yaşıyorum.

Martin Eden'le kardeşimin önerisiyle tanıştım. Onun okuyup çok etkilendiği bir kitap olduğu için bende okumak istedim. Olağanüstü bir kitap ve karakter olan Martin Eden'ı herkesin tanımasını çok isterim.

Martin Eden, Jack London'ın yazmış olduğu yarı otobiyografik kitaptır. Roman;
Martin'in aşkı uğruna basit ve eğitimsiz bir işçiyken, çok çaba göstererek yazar olma serüvenini anlatır.

Martin bir kavgadan burjuva sınıfına mensup bir genci kurtarır ve bu tavrıyla aileyle tanışma imkanı bulur. Evlerine gittiğinde her şeyin ona çok yabancı olduğunu ve kendisinin de çok eğitimsiz olduğunu fark eder. O evde bir de Ruth ile tanışır. Görür görmez tutulur. Bu hanım, onun sınıfındaki hiçbir kadına benzememektedir. Onun için kendini eğitmek ister. Kendini halk kütüphanesinde bulur. O zamana kadar çok kitap okumamış olan bu genç denizci, nereden başlayacağı bilememektedir. Bundan dolayı sevdiği kızdan yardım ister. Ruth ise bu erkeğe istediği şekli verebileceğini düşünerek, işe koyulur.

Martin bilgiyi kullanmayı öğrenir. Çok sayıda düşünce kitabı okuyarak kendini geliştirir. Yazar olmak ister. Ancak bu fikri, çevresi tarafından hoş karşılanmaz. O yine de yılmaz. Günde 4-5 saat uykuyla sürekli okur ve sürekli yazar. Dergilere olarak şiirlerini, hikayelerini, makalelerini gönderir. Her defasında olumsuz geri dönüş alır. İnat eder ve asla pes etmez. Martin'in bu tavrı takdire şayandır. Kendini daha çok geliştir, çok iyi yazılar yazar. Yine de editör denilen bekçi köpeklerini bir türlü geçememektedir-yazar, editör ve eleştirmenleri tam olarak böyle ifade eder.-

Bu zaman zarfında aç kalır, rehincilere elinde kalan son değerli eşyalarını vererek geçimini sağlamaya çalışır. Ablaları, sevdiği kadın ve sevdiği kadının ailesi onun boşuna uğraştığını, düzenli bir işe girip çalışmasını ister.

Ancak o her defasında savaşmaya devam eder. Bazen gerçekten vazgeçmek ister ama o an bir ışık belirir ve savaşmaya devam eder.
Bu süreçte sevdikleri Martin'e sırtını çevirir.

Sonra devran döner ve ilk kitabı çok tutulur. Kimse inanamaz ama işte kitabı tutulmuştur. Artık Martin bütün olumsuz dönüş alan yazılarını çok ciddi fiyatlara satmaya başlar. Ve artık çevresinde ona inanmayan herkes yanına gelip, senin başarılı olacağını biliyorduk diyerek yemeklere davet eder.

Martin'in o an sorduğu tek bir soru vardır: "Ben açlıktan kıvranırken neredeydiniz? O zaman da bu kitaplar yazılmıştı ve ben o zaman açtım." Martin bu zamana kadar işçi sınıfından burjuva sınıfına atlamak için çalışmıştır ancak burjuvaların sahte yüzünü gördüğünde tiksinmekten kendini alamaz. Bundan dolayı burjuva sınıfına dahil olmak istemez ama artık işçi sınıfına da dönememektedir.

Martin artık hiçbir sınıfa ait değildir.

Kitapta sosyalizm ve bireyci görüşlere karşı ciddi bir eleştiri vardır. Gerçekten bir başyapıttır. Jack London'ın en iddialı kitaplarından biridir.

Kesinlikle okunmalı ve okutulmalı.
Sevgilerimle...



10 comments

  1. Çok hoş özetlemişsiniz. Martin'in yaşadıklarını günlük hayatta hepimiz yaşamıyor muyuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşadığımızdan olsa gerek, kitap okuyucuya çok samimi geliyor. Çok iyi bir kitaptı.

      Sil
  2. Ben de elinizdeki yayınevinden aldım. Bu sene kuracağım inşallah.Çeviriden de memnun kalmışsınızdır umarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok memnun kaldım. Kitabın son kısmında, dönemle ilgili ek bilgiler vardı. Tavsiye ederim.

      Sil
  3. Hayal mi kader mi? Kim bilir!

    YanıtlaSil
  4. Sanki boş zaman kitabı gibi göründü:).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben boş zamanımda okumadım :) Kesinlikle insana değer katacak bir kitap

      Sil
  5. Çok etkilendiğim bir kitap. Ne ilginçtir ki kitabı kız arkadaşım tavsiye etmişti çok beğendiğini söylemişti.. 2009 da ne olduysa yarım kaldı sonra okuyamadım.. 2016 da ayrıldık.. 2018 de denk geldi ve artık okuyayım dedim.. ilginçtir ki ayrılmadan önce davranışları ruth a çok yakındı..

    YanıtlaSil

Fikirlerinizi önemsiyorum,
Lütfen benimle düşüncelerinizi paylaşın :)